Kamerbrief voortgang vereenvoudiging beslagvrije voet
Het vaststellen van de zogeheten beslagvrije voet van mensen met schulden moet eenvoudiger. Het bedrag van het inkomen waar schuldeisers niet aan mogen komen - de beslagvrije voet - is van belang voor schuldenaren om in hun eigen levensonderhoud te voorzien en moet voorkomen dat ze nog verder in de financiële problemen komen.
Volgens de staatssecretarissen Klijnsma van Sociale Zaken en Dijkhoff van Veiligheid en Justitie is het nu te ingewikkeld om die beslagvrije voet vast te stellen. Daar gaat het kabinet wat aan doen, zo is te lezen in een brief die 25 maart 2014 naar de Tweede Kamer is gestuurd. Er is zowel een aantal maatregelen aangekondigd dat op de korte termijn, zonder wetswijziging, soelaas moet bieden als een aantal voorstellen waarvoor een wetsaanpassing nodig is. Dit laatste, gericht op een fundamentele vereenvoudiging zal veel langer gaan duren.
Ook zal de Invoering van de kostendelersnorm in de berekening van de beslagvrije voet, die per 1 juli op de rol staat, komende weken onderwerp zijn van onderzoek. De signalen van betrokken partijen inzake de voorgenomen herziening van de beslagvrije voet brachten het kabinet ertoe een specifieke uitvoeringstoets te doen met betrekking tot de invoering van de kostendelersnorm in de beslagvrije voet. Het kabinet zal de Tweede Kamer hierover, mede met het oog op invoering per 1 juli en de daartoe noodzakelijke voorbereidingen door uitvoeringspartijen, binnen enkele weken informeren.
Tevens geeft de brief de voortgang aan in het werken met het systeem Preventel dat alle grote telecomaanbieders gebruiken. Klanten die een betalingsachterstand bij één van de grote telecomaanbieders hebben, worden daarin geregistreerd tot het moment dat de achterstand is voldaan. Het systeem lijkt de eerste vruchten af te gaan werpen.
Tot slot wordt een schets gegeven van de jongste ontwikkelingen binnen de incassobranche, mede in het licht van de aanhoudende signalen over incassobedrijven die zich niet houden aan de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten (WIK).