Nieuwe toolkit van ACM maakt in actie komen tegen oneerlijke incassopraktijken makkelijker
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) lanceerde op 1 november een online toolkit die het (schuld)hulpverleners makkelijker maakt om namens hun cliënten in actie te komen tegen oneerlijke incassopraktijken. Met de geboden hulpmiddelen kunnen zij cliënten snel zekerheid geven over hun rechten bij incasso en hoe zij hun recht kunnen halen.
Met de hulpmiddelen kunnen zij onder andere:
- checken of een vordering wel terecht is;
- uitrekenen of de incassokosten en rente wel kloppen met de wet;
- nagaan of dreigementen in incassobrieven niet te ver gaan;
- gebruik maken van voorbeeldbrieven om in actie te komen tegen oneerlijke incassopraktijken.
De toolkit is te vinden op www.acm.nl/incasso. De ACM lanceert de toolkit omdat gebleken is dat incassobureaus en ondernemers die zelf incasseren zich niet altijd aan de Wet incassokosten en de Wet oneerlijke handelspraktijken houden. Soms zijn de incassokosten te hoog of is de vordering onterecht. Soms zijn incassobrieven onduidelijk of gaan dreigementen te ver.
Kwetsbare consument bereiken
Eind 2016 voerde de ACM samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) via ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM, al de publiekscampagne ‘Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt’. Deze campagne was gericht op consumenten die zelf in staat zijn in actie te komen tegen oneerlijke incasso’s. De minder zelfredzame consument hoopt de ACM nu te bereiken via intermediairs zoals schuldhulpverleners, maatschappelijk werk, thuisadministratie-hulpverleners en budgetcoaches.
Oneerlijke incassopraktijken samen bestrijden
De maatschappelijke gevolgen van oneerlijke incassopraktijken zijn recent veel in het nieuws. De ACM heeft de toolkit in samenspraak met (schuld)hulpverleners ontwikkeld, om zo goed mogelijk aan te sluiten bij hun behoefte en die van hun cliënten. “Schuldhulpverleners zijn blij met het initiatief van de ACM. Incasso gaat vaak mis, kosten kunnen onnodig hoog oplopen. Met deze tool is het eenvoudig de juiste kosten te controleren. Een goed geïnformeerde schuldhulpverlener telt voor twee”, aldus Marco Florijn, voorzitter van de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren NVVK.
Over de toolkit
De online toolkit bevat hulpmiddelen die snel en op maat antwoord geven op vragen over je rechten bij incassoproblemen. Er is een Rekenhulp Incassokosten, waarmee je uitrekent hoeveel de incassokosten en rente maximaal mogen bedragen. Met de Incassobrief Checker kun je eenvoudig nagaan of een incassobureau of ondernemer zich wel aan de overige regels rondom incasso houdt. Ook zijn er voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken om je recht te halen. Omdat de groep personen die als schuldhulpverlener actief is breed en divers van samenstelling is, is er ook lesmateriaal in het pakket opgenomen. Hiermee kunnen (schuld)hulpverleners nieuwe collega’s opleiden op het gebied van de incassowetgeving. Tot slot is er een meldknop om oneerlijke incassopraktijken te melden. Deze meldingen helpen de ACM om op te treden tegen bedrijven die de regels overtreden.
Aanpak problemen incassobranche
De ACM wil dat de incassosector zijn gedrag structureel aanpast. Hierbij kiest de ACM voor een aanpak via drie sporen:
- Optreden tegen incassobureaus die zich niet aan de regels houden;
- Opdrachtgevers van incassobureaus aanspreken op hun verantwoordelijkheid bij het uit handen geven van incasso’s. Zoals de ACM recent heeft gedaan bij telecombedrijven;
- Consumenten handvatten bieden om zelf in actie te komen tegen onterechte of onjuiste vorderingen.
Bron: ACM.NL